Nieuwsberichten

Column Eagle Eye

03-03-2025
Macht
De Nederlander is een typisch verschijnsel op deze aardbol. Een van de meest in het oog springende bewijzen daarvoor is dat wij ons als natie niets aantrekken van verboden. Let wel: verboden die in beginsel als algemeen geaccepteerd mogen worden beschouwd. Want ingesteld door de overheid dan wel een andere algemeen aanvaarde bestuursvorm.
Het eerste voorbeeld: Kijk naar de Nederlandse snelwegen waar in meerderheid 100 km/u de standaard is. Wie zich aan die snelheid houdt wordt door de rest van Nederland voorbij gereden. Nog een voorbeeld: de vuurwerkvrije gemeente. Was met Oudjaar  in Eindhoven, Tilburg en alle andere zich aldus afficherende gemeenten weinig van te merken. Derde voorbeeld: De wegwerp-vapes zijn al een tijdje verboden in Nederland. Laat me niet lachen want kijk maar eens op middelbare scholen.
En nu trekken we dit feitenrelaas door naar de golfbaan. Dat blijkt tamelijk confronterend. Want opteeen verplicht, staat op een bord bij hole 1; tsja. Driving range ballen niet in de baan gebruiken; tsja. Wintergreen vervangt zomergreen, tsja. Repareer divots en pitchmarks, tsja. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
En er doemt een nieuwe discussie op. Ben nu al benieuwd naar de ongetwijfeld felle tweespraak die tussen flights ontstaat wanneer er formeel met twee lussen van negen holes op de baan in Best wordt gewerkt. Wie moet/mag op hole tien als eerste afslaan? Geldt het argument dat ik in mijn spelritme van de afgelopen negen holes wil blijven dan wel de mij toegewezen starttijd op hole tien? Veel wijsheid toegewenst, marshal.